blog background
 
podajdalej: Włącz mówienie!
język, komunikacja, opowieści, gwara,prezentacja,
metka_epoznan
Masz gadane?
ok
5
not ok
3
liczba odsłon: 367


- Ty to masz luz! Zabajerujesz, coś powiesz i gites….
- Też bajeruj! Mega prosta sprawa! Nawijasz o tym, co wiesz i to jest cała filozofia!
- Dla kogo prosta to prosta. Łatwo powiedzieć..             

Tak sobie uroczo gawędzili dwaj młodzi ludzie, stojąc obok mnie w tramwaju. Jeden wyraźnie sfrustrowany i zgnębiony faktem, że brak „bajeru” może się mocno odbić na jego naukowej przyszłości, a w każdym razie na najbliższej wycenie jego kompetencji, bo rzecz chyba szła o publiczne zaprezentowanie swojej pracy projektowej. Niestety, w takich sytuacjach nie można siąść i pisać, trzeba stanąć dzielnie przed publiką i sensownie powiedzieć kilka zdań. A może nawet odpowiedzieć jakiemuś dociekliwemu na podchwytliwe pytanie…

No właśnie, jest problem. Nie dotyczy on tylko jednej wybranej grupy społecznej. Badania „z nasłuchu” wyraźnie podpowiadają mi, że kłopot jest ogólnospołeczny. Brak precyzji w wypowiedziach, brak kultury słowa, czasem w ogóle BRAK! Mówienie, jako dział kształcenia polonistycznego, zapisany jest w podstawie programowej i każdy polonista dobrze wie, że różne ćwiczenia z tego działu muszą się znaleźć w planie corocznej edukacji – zarówno w szkole podstawowej jak i na wyższych poziomach. Uczeń powinien mieć szansę na budowanie samodzielnych wypowiedzi i wygłaszanie ich w różnych okolicznościach. Problem tylko w tym, że obowiązująca powszechnie „testologia” stosowana w szkolnictwie, zepchnęła ustną odmianę naszego języka na margines kształcenia – wszak wszyscy przecież mówmy po polsku – rzekła do mnie kiedyś rezolutna gimnazjalistka. – Zatem po co proszę pani tracić czas na takie bzdety? No tak, lepiej rozwiązać kolejny wariant testu wyboru i napisać kilka zdań komentarza. Ważne to – nie przeczę, ale w biegłości tworzenia eleganckich  i przytomnym wypowiedzi, to niestety nie pomaga. Tu potrzeba praktycznych ćwiczeń. Sensownych , systematycznych, wieloaspektowych. Bo nie tylko ważne co, ale i jak!  Intensywnie przyglądam się pomysłom szkolnym w tym zakresie, bo od tego tak wiele zależy! Im więcej w szkole szans na samodzielne wypowiedzi, pod czujnym korektorskim okiem nauczyciela, tym lepsza jakościowo będzie prezentacja ustna maturzysty, ciekawsze wystąpienia studentów na ćwiczeniach i w końcu nasza codzienna audialna przestrzeń – choćby w tramwaju , zyska na jakości.

Kiedy pytam nauczycieli, dlaczego jest – jak każdy słyszy, to odpowiadają mi, że młodzi ludzie mało czytają a komunikują się skrótowo, subkodowo, półsłówkami. Moi rozmówcy podkreślają też, że zanika kultura rozmowy w rodzinach. Rolę bliskiego środowiska przejęły komunikatory i  portale społecznościowe. Mówienie to cześć posagu, jaki wynosimy z domu rodzinnego. Jeśli najbliżsi komunikują się monosylabami a ważne informacje to karteczki na lodówce – to mamy pod górkę, niestety. Dobre wzorce i osłuchanie wiele znaczą. Dlatego nauczycielom w gimnazjach tak bardzo zależy na dobrym przygotowaniu przez uczniów ich własnych projektów, bo przy tej okazji można bardzo naturalnie wprowadzić element pt. „Prezentacja naszych dokonań”. I tu nie ma zmiłuj! Trzeba gadać. Wiem, wiem!! Są różne szkoły, różni nauczyciele i pewnie wygląda to inaczej z perspektywy założeń a inaczej w praktyce gimnazjalnej. Jednak na obronę nastolatków muszę coś ważnego powiedzieć. Wielu z nich bardzo dobrze takie ćwiczenia wspomina. Opowiadają, że szkolne projekty to była prawdziwa szansa na samodzielną pracę. I umieją o niej opowiedzieć.  Ostatni raport Biblioteki Narodowej o stanie czytelnictwa w naszym kraju zawierał kilka niezwykle budujących wniosków. Otóż dowiedziono, że wzrasta czytelnictwo wśród nastolatków, co z pewnością ucieszy każdego miłośnika książek. Zważywszy, że połowa naszego społeczeństwa nie przeczytała w ciągu roku ani jednej książki, to takie stwierdzenie budzi nadzieję. Poza tym internauci czytają więcej niż osoby mało korzystające z sieci. Może więc wzrost zainteresowania książkami przełoży się na większą ochotę do mówienia? I na poprawność wypowiadania się – bo ta kwestia to problem szeroki jak rzeka. A gadające głowy w TV to nieustające źródło polonistycznej uciechy. Ale o tym już innym razem.

 
WASZE KOMENTARZE
DODAJ KOMENTARZ | Jesteś niezalogowany, Twój nick będzie poprzedzony ~zaloguj | zarejestruj
Liczba znaków do wykorzystania: 1000
codeimgNie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Forum
Do poprawnego działania mechanizmu dodawania komentarzy wymagane jest włączenie obsługi ciasteczek.
avatar
PODAJDALEJ
podajdalej.epoznan.pl
RSSsend_message
Pasjonują mnie dobre historie. Ale jeszcze bardziej ludzie umiejący je opowiadać!


POLECANE STRONY
Prawa i lewa.Obie lubię bardzo.
ARCHIWUM WPISÓW
Strasznie i smutno... (10 wrz 2017)
Luzik (16 cze 2017)
Królestwo za ...tramwaj (10 cze 2017)
Idea Killers (7 cze 2017)
Strefy doznań zapachowych. (28 maj 2017)
Jak odpowiadać nie odpowiadając ... (14 maj 2017)
Ich chęć szczera... (9 maj 2017)
CzyTEJ! (28 kwi 2017)
Każdy jest do czegoś (25 kwi 2017)
Jak dobrze zanęcić? (9 kwi 2017)
Wolniej, wolniej... (31 mar 2017)
Internet robi nam w głowie kuku? (26 mar 2017)
Dawno pani nie widziałam! (19 mar 2017)
Drobiażdżek (15 mar 2017)
Nie zobaczył jej uśmiechu! (2 mar 2017)
O zachowaniu się przy stole (24 lut 2017)
...ale kino! (18 lut 2017)
Wędrujące słowa (7 lut 2017)
Model do składania (22 sty 2017)
Zima nasza powszednia (10 sty 2017)
Kto przynosi prezenty? (3 sty 2017)
Drzwi (30 gru 2016)
Pogadaj przed walką (23 gru 2016)
Proste historie (19 gru 2016)
Czasami brakuje... (16 gru 2016)
KONIECZNIE! (31 paź 2016)
Jak się dogadać? No jak? (25 paź 2016)
Po prostu nauczycielka (13 paź 2016)
..to już było, a takie znajome! (27 wrz 2016)
Pomylił jedną literkę w adresie... (23 wrz 2016)
Wbrew schematom, czyli o rozmówkach przed zajęciami (14 wrz 2016)
Bluzka z perłowymi guziczkami (8 wrz 2016)
Small talk wiecznie żywy (26 sie 2016)
Czy ty mnie w ogóle jeszcze słuchasz? (21 sie 2016)
Słuchanie pilnie poszukiwane! (17 sie 2016)
Posłuchaj dobrej historii! (22 lip 2016)
Pod wiatą, o poranku... (14 lip 2016)
Pomyśl w poprzek (6 lip 2016)
Tej, weź to ciepnij na gemele! (1 lip 2016)
...Polacy nie gęsi iż swój język mają (23 cze 2016)
Nie ma zbędnych umiejętności! (8 cze 2016)
Komu szkolenie komu.... (2 cze 2016)
Bez zrozumienia i bez momentów (21 maj 2016)
Był sobie chłopiec... (17 maj 2016)
Reklamowy zawrót głowy - każdy może, ale czy powinien? (12 maj 2016)
Poznaniok, czyli kto? (11 maj 2016)
Ludzie opisują wypadki, czyli z archiwum pewnej ubezpieczalni (8 maj 2016)
RÓŻNI - CIEKAWI - POTRZEBNI (25 kwi 2016)
Menadżer opowiada historie (19 kwi 2016)
Mistrzostwo mikrofabuły - do zachwycenia jeden krok! (17 kwi 2016)
Miejsce na chichranie, tej! (14 kwi 2016)
Cenna waluta: ZAUFANIE (13 kwi 2016)
Post scriptum do bezczelnego Korpo :-) (10 kwi 2016)
Zostawić cały ten zgiełk! (5 kwi 2016)
Bezczelny Korpo w akcji. (2 kwi 2016)
Ciary na plecach (31 mar 2016)
Świąteczne komunikaty (25 mar 2016)
Boskie narracje w Poznaniu (23 mar 2016)
Opowieść radosna! (22 mar 2016)
Gadki tramwajowe (17 mar 2016)
Uskrzydlenie (14 mar 2016)
Wyrazisty smak EMO (12 mar 2016)
Szczęśliwa katastrofa (10 mar 2016)
Umiesz dobrze podkręcić? (8 mar 2016)
Pewnego razu... (6 mar 2016)
Mocarze (4 mar 2016)
Kulturalny donosiciel nadaje (2 mar 2016)
Złośliwość rzeczy martwych (29 lut 2016)
Bądź opowieścią! (28 lut 2016)
Inspiracja dobrze przyfastrygowana! (24 lut 2016)
Co chciałbyś zaszyć w swojej opowieści? (23 lut 2016)
Uprzejmie donoszę! (21 lut 2016)
Dzieje się! (18 lut 2016)
Kim on – ona jest? (16 lut 2016)
Uwodzicielski urok opowieści (15 lut 2016)
Język ma gorączkę! (12 lut 2016)
Drapieżność słówek (10 lut 2016)
Masz gadane? (8 lut 2016)